Урок літаратурнага чытання ў 3 класе па тэме: Таіса Жумар “Залаты лянок” (Карэнковіч С.У.)

                                                                                                                                                           


Мэта:
знаёмства вучняў са зместам апавядання Т. Жумар “Залаты лянок”. Задачы: удасканальваць навык чытання: правільнасць, асэнсаванасць, бегласць, выразнасць; вучыць вучняў даследаваць тэкст, фарміраваць уменні працы з творам; развіваць пазнаваўчы інтарэс, маўленне; пашыраць слоўнікавы запас і веды  вучняў на тэму “Лён”; выхоўваць працавітасць, павагу да мінулага краіны.

Абсталяванне: падручнік “Літаратурнае чытанне 3 клас”, мультымедыйная прэзентацыя “Лён”, навукова-даследчая праца вучняў 3 класа “Лён – беларускі скарб”, грамзапіс мелодыі “Ох і сеяла Ульяніца лянок”, малюнкі да слоўнікавай работы, тэст, карткі з заданнямі, міні-выстава вырабаў з ільну.

Тып урока: знаёмства з новым матэрыялам

Форма правядзення: урок-даследаванне

                                            ХОД УРОКА

І. Арганізацыйны момант. Стварэнне настрою на працу.

  • Урок бадзёра пачынаем.

Я вам поспехаў жадаю!

— Добра будзем працаваць,

Веды будзем здабываць!

    ІІ. Праверка дамашняга задання

  1. Конкурс на лепшага чытальніка верша А. Астрэйкі “Дзень добры, лета!”
    • Якая галоўная думка верша? (Усё жывое на зямлі радуецца сонцу і цеплыні.)
    • Які выраз найчасцей паўтараецца ў вершы? (Дзень добры!)
    • Да каго ці да чаго паэт звяртаецца з такімі словамі?( да лесу, поля, да лісціка, расы, аржанога палетка, да гаю)
    • Як гэта ўсё можна назваць адным словам вы здагадаецеся, калі сабярэце літары, якія рассыпаліся (работа ў парах)

    а Р дз а і  м

  • Як яшчэ мы называем нашу Радзіму? (Беларусь, Айчына, Бацькаўшчына, родны край і інш)
  • Саставіць сказ са слоў з верша: краса, Зямная, слаўная(Зямная слаўная краса!) (работа ў парах)
  • Якія пачуцці аўтара выказваюцца ў сказе Зямная слаўная краса!

(Захапленне красой зямлі)

  1. Заключнае слова настаўніка
    • Цудоўная наша беларуская зямля. Гэта і лес, і поле, і вузкая сцяжынка, і спеў птушак, і гарады, і сёлы.Гэта месца, дзе мы з вамі нарадзіліся і жывём.

     ІІІ. Паведамленне тэмы і задач урока

  1. Уступнае слова настаўніка:
    • Сёння ў нас не зусім звычайны урок. Мы правядзём урок-даследаванне. А ўдзельнікам даследавання стане той, хто навучыцца правільна і хутка вымаўляць скорогаворку, якой будзем прытрымлівацца на нашым уроку.

           Глядзі – і ўсё ўбачыш, слухай – і ўсё пачуеш, думай – і усё атрымаецца

         (запісана на дошцы)

             2.Актуалізацыя суб’ектыўнага вопыту вучняў

     — Рэспубліка Беларусь – незалежная суверэнная дзяржава. Як і усе незалежныя дзяржавы яна мае дзяржаўныя сімвалы.

Якія? (Герб, гімн, сцяг)

Гэта дзяржаўныя сімвалы, а ёсць яшчэ народныя, сімвалы роднай зямлі.

Зубр – сімвал магутнасці краіны.

Бусел – сімвал міру, сімвал бяссмерця зямлі.

Ручнік – сімвал чысціні і роднай хаты.

Лён – сімвал багацця , дабрабыту і мірнай працы. (выкарыстоўваюцца малюнкі)

  • Аб чым пойдзе гаворка на нашым уроку вы здагадаецеся, калі адгадаеце загадку:

Урадзіўся ён высокі,

Шаўкавісты, сінявокі.

Апранае нас здавён…

Здагадайцеся, хто ён? (Лён)

Давайце вызначым задачы нашага ўрока. І дапамогуць вам у гэтым  дзеясловы: (вывешаны на дошцы)

  • Пазнаёмімся… (з новым творам, з раслінай лён і яго выкарыстаннем)
  • Пашырым свой … ( слоўнікавы запас, кругагляд)
  • Будзем вучыцца … ( прыгожа размаўляць на беларускай мове, дружна працаваць у парах , думаць, разважаць)

І так, пачынаем наша даследаванне.

  • Рабяты, хто з вас ведае, што такое лён? Можа, хто-небудзь бачыў лён? Дзе вы яго бачылі? (кветкі лёну на гербе Беларусі)
  • Мэта нашай даследчай працы на ўроку: выясніць, чаму менавіта кветкі льну заслужылі такую пашану – упрыгожваць Дзяржаўны герб нашай краіны?
  • Дзе і для чаго ў Беларусі вырошчваюць лён?
  • На гэтыя і другія пытанні мы знойдзем адказ, калі пазнаёмімся з творам Таісы Жумар “Залаты лянок”.
  • Але спачатку правядзём даследаванне значэння некаторых слоў.
  1. Падрыхтоўка да ўспрымання твора Т.Жумар “Залаты лянок”

Слоўнікавая праца. На дошцы запісаны словы: посцілка,  кубак,  ручнік,  кросны,  палетак,  куфар, калодзеж. Хорам іх чытаем і  калектыўна тлумачым з выкарыстаннем тлумачальнага слоўніка. Затым  прапаную вучням (работа ў парах)  суаднесці словы з малюнкамі. )

-Падбярыце да назоўніка калодзеж сінонімы. (Студня, калодзезь)

-Прачытайце запісаныя на картках  сказы, замест кропак устаўце патрэбныя словы (індывідуальная работа)

Лёгкая саматканая коўдра або прасціна, якой накрываюць ложак – гэта … (посцілка)

Будаўнічы матэрыял з ільну – гэта … (кастрапліты)

Умацаваная трубамі вузкая глыбокая яма, адкуль бяруць ваду – гэта (калодзеж)

Вялікая скрынка з векам для захоўвання тканіны – гэта … (куфар)

Участак поля, які выкарыстоўваецца пад пасевы – гэта…(палетак)

 — З чаго здаўна  беларусы  выраблялі тканіну, шылі адзенне, ткалі ручнікі, бялізну… ( З ільну)

    ІV.  Фарміраванне новых ведаў і ўменняў

  • Паслухайце, калі ласка, апавяданне Таісы Жумар “Залаты лянок”, вызначце, колькі колераў мае лён.
  1. Першасная праверка новых ведаў

    Адкажыце на пытанні:

  • Дык, колькі колераў мае лён? (тры)
  • Назавіце герояў апавядання?
  • Дзе і калі адбываліся падзеі, апісаныя ў творы?
  1. Паўторнае чытанне апавядання вучнямі і аналіз зместу твора

Ітак, пачынаем даследаванне.

  • Дзе жыла Марынка?( у горадзе)
  • Куды прыехала Марынка на летнія  канікулы?( у вёску)
  • Дзе знаходзілася вёска? (паміж лесам і полем)
  • Зачытайце апісанне мясцовасці, у якой жыла бабуля Марынкі?
  • Якім быў лес? (зялёны, шумлівы)
  • Чым багаты лес летам? (ягадамі) Падцвердзіце радкамі з тэксту.
  • Якім паказана поле?(вялікае)
  • Што незвычайнага ўбачыла Марынка на полі? Падцвердзіце радкамі з тэксту.
  • З чым параўноўваецца поле? (З блакітнымі, як на моры, хвалямі, з зялёным дываном)
  • Чаму днём поле выглядала як сіняе мора, а вечарам як зялёны дыван?(Днём кветкі раскрываліся, а на ноч – закрываліся)
  • Назавіце, якія колеры мае лён? ( Зялёны, сіні, залаты)
  • Які колер самы галоўны? (Залаты) Чаму? (Гэта колер спелага палетка.)
  • Хто з вас ведае, як вырошчваюць лён? Ці лёгка яго вырасціць?

                  (Прагляд прэзентацыі “Лён”)

Гэтай тэме прысвечана беларуская народная песня “Ох і сеяла Ульяніца лянок!”. Давайце паслухаем гэту песню і паспрабуем перадаць рухамі ўсё тое, што рабіла Ульяніца. (ФІЗКУЛЬТХВІЛІНКА)

  • Цяпер вы ведаеце, што трэба рабіць, каб вырасціць лён і атрымаць льняную тканіну. Прадаўжаем наша даследаванне.
  • Як ласкава называе бабуля лён? (Залаты лянок) Чаму? (Зачытаць)
  • Дык чаму старыя людзі называюць лён “залатым”. (Таму, што яму няма цаны, што ён прыносіць шмат карысці людзям.
  • Пра якія вырабы  з ільну расказала бабуля ўнучцы?
  • Звярніце ўвагу на нашу выставу. Перад вамі некаторыя вырабы з ільну. (Прагляд выставы)



  • Дзе захоўвала бабуля рэчы? (У куфары)
  • Чаму адзенне з ільну так цанілася і цэніцца ў цяперашні час? (Таму, што  лён – гэта натуральны  матэрыял. Летам у адзенні з ільну не горача, а наадварот, яно вельмі прыемна да цела). Хоць прайшло шмат часу, а і цяпер ільняное адзенне ў модзе і лічыцца адным з лепшых.                                         
  • Акрамя пашыву адзення, дзе яшчэ выкарыстоўваецца лён? (З яго робяць лялькі, алей, будаўнічы матэрыял, прымяняецца ў медыцыне і кулінарыіі ( ільняное семя)

(гутарка суправаджаецца паказам малюнкаў)

  1. V. Прымяненне ведаў і ўменняў у практычнай дзейнасці

Работа ў групах

1 заданне

(На дошцы вывешваюцца выразы : “лес сцяною стаіць” і  “поле як вокам акінуць”

 1 група падбірае азначэнні да першага выразу, а 2 група – да другога і вывешваюць на дошцы:

Вялікі, магутны,  высокі,  бязмежны,  раздольны,  шырокі, неабдымны, непраходны.)

2 заданне

Знайсці ў  тэксце ўрыўкі, у якіх апісваецца лён, раскрываецца яго значэнне ў жыцці людзей.

( на сталах у вучняў ліст  з надпісам : Лён і корміць людзей, і апранае)

Вучні працуюць з тэкстам і запісваюць на лістку, дзе выкарыстоўваецца лён. Атрымліваецца схема —  праект даследавання.)

Гульня “Так — Не”

  • Верыце вы, што Марынка – гарадская дзяўчынка? (так)
  • Марынка прыехала да бабулі на зімнія канікулы? (не)
  • Поле каля бабулінай хаты было маленькае? (не)
  • На полі расло жыта? (не)
  • Сукенка ў Марынкі была з ільну? (так)
  • Ручнік, посцілка таксама з ільну? (так)
  • Лялька “Лявон” была з пластмасы? (не)
  • Лён выкарыстоўваюць на корм жывёлам? (не)
  • Лён выкарыстоўваюць у будаўніцтве? (так)
  • Марынцы вельмі спадабаліся вырабы з ільну? (так)

Даследаванне мы вялі групамі, а цяпер праверым, як кожны з вас засвоіў новы матэрыял (індывідуальная работа)

Прапаную вам выканаць тэст (вучні  адказваюць на пытанні тэсту)

Тэст

  1. Тэкст “Залаты лянок” напісала

а) Алаіза Пашкевіч

б) Таіса Жумар

в) Клаўдзія Каліна

  1. Дзяржаўны герб Рэспублікі Беларусь упрыгожваюць кветкі

         а) канюшыны

         б) чаромхі

         в) лёну

  1. Пра якія тры колеры лёну гаворыцца ў апавяданні?

        Блакітны, чырвоны, аранжавы, залаты, белы, шэры зялёны

  1. Лёня-Лявон гэта –

           а) дзядзька

          б) хлопчык

           в) лялька

  1. Сукенка ў Марынкі была

          а) шаўковая

         б) ільняная

         в) бабаўняная

VІ. Абагульненне. Падвядзенне  вынікаў урока

-Давайце падвядзём вынікі нашага даследавання.

-Якую расліну мы даследавалі?

-Прачытайце   прыказкі пра лён. (Кожны вучань бярэ з карзінкі лісток з надрукаванай прыказкай, чытае прыказку і тлумачыць яе сэнс)

 1.Лён ручкі любіць. 2.Хто лён апранае, той да 100 гадоў дажывае. 3.Лён – кашуля ў полі. 4.Лён – даходная культура, гэта грошы і натура.

-Які вывад можна зрабіць аб значэнні ільну ў жыцці чалавека?

 Вывад: Лён і корміць людзей, і апранае. Гэта багацце нашай краіны і яе візітоўка. Нездарма гэтая расліна упрыгожвае наш Дзяржаўны герб.

VІІ. Дамашняе заданне

Падрыхтаваць падрабязны пераказ апавядання

VІІІ. Рэфлексія

  1. Выкажыце свае меркаванні наконт нашай работы на ўроку

Я даведаўся….

Мне было цікава…

Я магу расказаць …

  1. На дошцы малюнак льнянога поля. Калі вам было цікава на ўроку і ўсё зразумела – прымацуйце на полі залатыя (жоўтыя кветкі), калі не ўсё зразумела – блакітныя, а калі было сумна і не цікава – зялёныя.

 

Добавить комментарий

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.