Мэта: пазнаёміць навучэнцаў з лінзамі, разнавіднасцю лінз.
Задачы:
развівальная: развіццё асацыятыўнага мыслення, уяўлення; развіццё ўменняў аргументаваць і даказваць сваё меркаванне, развіваць уменне абагульняць і сінтэзаваць веды, развіццё фізічнай гаворкі.
адукацыйная: працягнуць вывучэнне светлавых промняў і іх распаўсюджванне, увесці паняцце лінзы, вывучыце дзеянне збіральнай і рассейвальнай лінзы; навучыць будаваць малюнкі, якія даюць лінзы; ўвесці паняцце аптычную сілы лінзы.
выхаваўчая: выхаванне асобасных якасцяў, якія забяспечваюць паспяховасць выканальніцкай дзейнасці, фарміраванне дыялектыка-матэрыялістычнага светапогляду, актыўны жыццёвай пазіцыі, выхаванне актыўнасці, захопленасці, мэтанакіраванасці, настойлівасці.
Тып урока:вывучэнне новага матэрыялу.
Абсталяванне: металічная ложка;посуд з вадой; шкляная палачка; прабірка з гліцэрынам.
План урока:
- Арганізацыйны момант.
- Актуалізацыя ведаў.
- Тлумачэнненовагаматэрыялу.
- Фізкультхвілінка.
- Замацаванневывучанагаматэрыялу.
- Вынікіўрока.
- Дамашняезаданне.
- Рэфлексія.
Ход урока.
- Арганізацыйнымомант.
Настаўніквітаевучняў, агучваетэмуўрока. Правяраеадсутныхнаўроку.
- Актуалізацыяведаў.
Апытаннехатнягазаданняпраходзіцьу два этапы:
Бліц — апытанне (адказам на пытаннеможабыцьтолькі так ці не, для лепшагааглядуадказаўвучняўможнавыкарыстоўвацьсігнальныякарткі, «да» — чырвоныя, «няма» — зялёныя, неабходнаўдакладняцьправільныадказ).
- Люстэркі бываюць плоскімі, выпуклымі, ўвагнутымі? (Да)
- Вугал адлюстраванняпазначаеццалацінскайлітарай β? (Не)
3.Адбіццёбываелюстраным і дыфузным? (Да)
4.Бачымці мы чыстаелюстэрка? (Не)
5.На мяжы двух празрыстыхасяроддзяў, светлавыпраменьзмяняесвойкірунак? (Да)
- Вугал падзеннязаўсёдыбольшвуглаадлюстравання? (Не)
7.Скорость святла ў любым асяроддзяўаднолькава і роўна 3 • 108 м / с? (Не)
8.Скорость святла ў вадземеншхуткасцісвятла ў вакууме? (Да)
Фізічнаядыктоўка ў двух варыянт.
I варыянт:
- Якія з’явы назіраюць пры трапленні святла на мяжу падзелу двух асяроддзяў?
- a) часткапраходзіць у іншаеасяроддзе, а часткаадлюстроўваецца
- b) свет паглынаецца
- c) свет рассейваецца
- d) свет праходзіць у іншаеасяроддзе
- Якоелюстэрканазываюцьплоскім?
- a) з гладкайпаверхняй
- b) з люстранай паверхняй
- c) з празрыстайпаверхняй
- d) з плоскайпаверхняй
- Яківыразвызначае закон адлюстраваннясвятла?
- a) α = β
- b) α = γ
- c) sinα = sin γ
- Выбярыцеправільныкірунакпераломленагапрамяняпрыпераходзесвятла з шкла ў паветра.
- a) прамень 1
- b) прамень 2
- c) прамень 3
- d) прамень 4
- На мяжы асяроддзяў 1 і 2 светлавы прамень АВ змяніў свой кірунак. Назавіце вугал падзення і вугал праламлення?
- a) SAE — вугалпадзення, CAB — вугалпраламлення
- b) SAD — вугалпраламлення, FАВ — вугалпадзення
- c) SAE — вугалпадзення, FАВ — вугалпраламлення
- d) ЕАS — вугалпадзення, FАD — вугалпраламлення
- Вугал паміж падаючым прамянём і адлюстраванным прамянём роўны 70 °. Чаму роўны вугал падзення?
- a) 70 °
- b) 140 °
- c) 35 °
- d) 20 °
II варыянт:
- Яківыразвызначае закон праламленнясвятла?
- a) α = β
- b) α = γ
- c) sinα = sin γ
d)
- На мяжы двух асяроддзяўсветлавыпраменьмяняесвойкірунак. Часткасвятлавяртаецца ў першую сераду. Як называеццададзенаез’ява?
- a) Адлюстраваннесвятла
- b) паглынаннемсвятла
- c) рассейваннесвятла
- d) праламленнесвятла
- Выберыцеправільныкірунакпераломленагапрамяняпрыпераходзесвятла з паветра ў шкло.
- a) прамень 1
- b) прамень 2
- c) прамень 3
- d) прамень 4
- На мяжыасяроддзяў 1 і 2 светлавыпрамень АВ змяніў свой кірунак. Назавіцевугалпадзенняі вугалпраламлення?
- a) SAE — вугал падзення, CAB — вугал праламлення
- b) SAD — вугал праламлення, ВAC — вугал падзення
- c) SAD — вугалпадзення, ВAF — вугалпраламлення
- d) SAE — вугалпадзення, BАF — вугалпраламлення
- Вугалпадаючагапрамяня на адлюстраваную паверхнюроўны 70 °. Яківугалпаміжпадаючымпрамянём і адлюстраваным?
- a) 70 °
- b) 140 °
- c) 35 °
- d) 20 °
- Якоелюстэрканазываюцьплоскім?
- a) з гладкайпаверхняй
- b) з люстранай паверхняй
- c) з празрыстайпаверхняй
- d) з плоскайпаверхняй
Паслявыкананнетэстувучнівыконваюцьправерку (адказыпрадстаўлены на дошцы).
- Тлумачэнненовагаматэрыялу.
Вопыт №1.Закапціцьметалічнуюлыжку да пачаткуўрока над полымем свечкі. Затымапусціцелыжку ў посуд з вадой. У такімвыглядзепакажыцеяеўдзельнікамўрока. Яна здаеццаімсрэбнай. Затымлыжкувыміце з вады і зноўпакажыце. Растлумачцез’яву.
Адказ: З-за сажыпаверхнялыжкіпакрыта пластом паветра, на мяжыякога з вадойадбываеццапоўнаеўнутранаеадлюстраваннеасвятляльнагалыжкусвятла.
Вопыт № 2.Стекляннуюпалачкуапускаюць у прабірку з гліцэрынам. Часткаяе, пагружаная ў гліцэрын, становіццанябачнай. Чаму?
Адказ: Так як паказчыкішкла і гліцэрыныамальаднолькавыя, то святлопраламляецца на яе і не адлюстроўваецца ад яе.
Ўласцівасцьсвятлаадлюстроўвацца і пераламляццавыкарыстоўваюць для таго, кабкіравацьсветлавыміпучкамі. Для гэтагавыкарыстоўваюцьспецыяльнаствораныяаптычныяпрыборы: фотаапараты, лупы, акуляры, мікраскопы, біноклі, тэлескопы. У гэтыхпрыборахгалоўнайчасткайз’яўляюццалінзы.
Лінзаміназываюцьпразрыстыяшкляныя цела, абмежаваныяальбодвумасферычнымі, альбоаднойсферычнай і аднойплоскайпаверхнямі.
лінзы
збіральнаярассейвальная
Лінзы існуюць двух відаў: якія збіраюць і рассейвальныя святло пасля праходжання яго скрозь іх. У збіральных лінзаў сярэдзіна тоўшчы, чым края, а ў рассейвальных — сярэдзіна танчэй краёў.
Віды лінз:
1 – дваякавыпуклая 4 — дваякаўвагнутая
2 — плоскавыпуклая 5 — плоскаўвагнутая
3 — выпукла-увагнутая 6 -увагнута-выпуклая
Для характарыстыкі лінзаў ўводзіцца шэраг паняццяў.
Прамая, якая праходзіць праз С1 і С2 сферычных паверхняў, якія абмяжоўваюць лінзу, называецца галоўнай аптычнай воссю лінзаў.
С1і С2 — галоўнаяаптычнаявось
О — аптычныцэнтр
F — фокус
F’F»- факальнайплоскасць
Точка О, якая ляжыць на аптычнайвосі ў цэнтрылінзаў, называеццааптычнымцэнтрамлінзы. У далейшым мы будземразглядацьтонкіялінзы, уякіхтаўшчынялінзы малая ў параўнанні з радыусамілінзы. У тонкайлінзепраменьсвятла, якіідзеўздоўж любой аптычнайвосі, праходзіцьлінзу, не змяняючысвайгокірунку, г.зн. непераламляючыся.
Накіруем на збіральнайлінзе пучок святла, паралельнагалоўнайаптычнайвосі. Прайшоўшыскрозьлінзу, пучкі, праламіўшыся на кожнай з паверхняў, збіраюцца ў аднымпункце, якая ляжыць на аптычнайвосілінзы. Гэты пункт называюцьгалоўным фокусам лінзы. Адлегласць OF ад цэнтралінзы да фокусу называюцьфокуснайадлегласцюлінзы F. Кропкі 2F называюццакропкаміпадвойнагафокуснайадлегласці.
У фокуселінзыперпендыкулярнагалоўнайаптычнайвосізнаходзіццафакальнайплоскасць. У дваякавыпулайлінзы два фокусу — па адным з кожнага боку.
У рассейвалыхлінзаўпасляпраламленняпрамянівыходзяць з лінзыразбежным пучком. Фокус такіхлінзаў — ўяўны, так як у імперакрыжоўваюцца не саміпрамяні, якіяпрайшліскрозьлінзу, а іхпрацягі.
Асноўнымі характарыстыкамі лінзы, з’яўляюцца яе фокусная адлегласць F і аптычная сіла D — велічыня, зваротная фокуснай адлегласці:
D — аптычнаясілалінзы
[D] = дптр
Аптычнаясіла D з’яўляеццамерайпераламляльнайздольнасцілінзы. За адзінкуаптычнайсілыпрынятаяаднадыёптрыя (1 дптр), гэтазначыцьаптычнаясіла такой лінзы, фокуснаяадлегласцьякойроўна 1 м.
Чымпаверхнялінзыбольш выпуклая, тыммацней такая лінзапераламляепрамяні, такімчынам, тымменшяе фокусная адлегласць. У рассейвальныхлінз фокусная адлегласць і аптычнаясілавыяўляюццаадмоўнымілікамі.
- Фізкультхвілінка.
Гімнастыка для вачэй.
- Замацаванневывучанагаматэрыялу.
Па ранейпройдзенымматэрыяле і сённяшніматрыманыхведаўадказаць на пытанні і загадкі.
Загадкі:
1.Прыйдзе ў хату — не выганіш калом,
Пара прыйдзе — сам сыйдзе.
(Сонечныпрамень)
- Спадарожница за мною ходзіць следам,
Мне ад яені зла, нікарысціняма.
(Цень)
3.И мовыняма, а праўдускажа.
(Люстэрка)
4.Калі неба ніжэйзямлібывае?
(Каліадлюстроўваецца ў вадзе)
5.Переднамі — уверхнагамі,
Прадтабой — уверхгалавой.
(Адлюстраванне ў вадзе)
Пытанні:
— Што такое лінза?
— Якіялінзы вы ведаеце?
— Чаму выпуклую лінзуназываюцьзбіральнай?
— Чамуўвагнутуюлінзуназываюцьрассейвальнай?
На парце ў кожнага вучня ляжыць лінза, расказаць ўсё пра лінзу, што даведаўся за сённяшні ўрок.
- Вынікіўрока.
Выстаўленнеадзнак.
- Дамашняезаданне.
- 30, пытанні (2,3.5) пісьмова.Прыгатавацьпаведамленне (па жаданню)абвынаходстве, прынцыпепрацы, якога-небудзь аптычнагапрыбора.
- Рэфлексія.
Выбраць па 1-2 прапановы і скончыць фразу.
- Сёння я даведаўся …
- Было цяжка …
- Я зразумеў ,што …
- Было цікавадаведацца, што …
- Мянездзівіла …
- Мне захацелася …