Мэта:
— працягваць фарміраванне паняццяў “фізічныя з’явы, хімічныя з’явы”, забяспечваць засваенне ведаў аб прыкметах і ўмовах праходжання хімічных рэакцый;
— удасканальваць уменне тлумачыць залежнасць праходжання хімічных рэакцый ад знешніх умоў;
— працягваць фарміраванне ўменняў рабіць вывады з праведзеных назіранняў;
— выхоўваць экалагічную культуру.
Абсталяванне: лыжачка для спальвання рэчываў, парафін, спіртоўка, медны дрот, нож, медзь(II)-сульфат(CuSO4), натрый-гідраксід(NaOH), ступка, песцік, кухоная соль, барый(II)-хларыд(BaCl2), серная кіслата(H2SO4), медзь(II)-гідраксід(CuOH)2, запалкі, кальцый-гідраксід(Ca(OH)2), амоній-нітрат(NH4Cl), мел, раствор воцатнай кіслаты, прабіркі.
Ход урока:
1.Арганізацыйны момант.
Дзень добры, сябры. Не гледзячы на тое, што ўрок сёння трошкі незвычайны, мне будуць дапамагаць памочнікі, я мяркую, хвалявацца не патрэбна, таму што на камп’ютэрах працаваць вы ужо ўмееце, і ўсе ў нас атрымаецца.
Тэма сённяшняга ўрока: “З’явы фізічныя і хімічныя. Прыкметы хімічных рэакцый”. Мы з вамі прадоўжым работу з паняццямі фізічныя і хімічныя з’явы. Вы павінны засвоіць прыкметы і ўмовы праходжання хімічных рэакцый. Па ходу ўрока будзем удасканальваць уменні тлумачыць залежнасць праходжання хімічных рэакцый ад знешніх умоў, рабіць вывады з праведзеных назіранняў. І працаваць мы будзем згодна сцвярджэнню старажытнага кітайскага філосафа – Канфуцыя: “Скажи мне, и я забуду.
Покажи, и я запомню.
Дай мне сделать самому,
И я пойму”.
2.Актуалізацыя ведаў.
Аднак, перш чым пачаць вывучэнне новай тэмы, давайце праверым узровень нашых ведаў, таму хуценька адкажам на пытанні:
- Што такое рэчыва?
- Што называюць уласцівасцямі рэчыва?
- Якія рэчывы называюцца чыстымі?
- Дайце азначэнне паняццям: атам, малекула.
- Чым адрозніваюцца простыя і складаныя рэчывы?
Малайцы, усе справіліся, бачу веды ў вас добрыя. Аднак, дзе ж мае памочнікі? Нешта з імі здарылася.
3.Пастаноўка праблемнага пытання.
САВА: Дзень добры, сябры! Прабачце за тое, што спазнілася. Мы з Бернардам Куртуа працавалі ў лабараторыі, вывучалі з’явы розныя. На сталах было шмат шклянак, прабірак з нейкімі рэчывамі, а на плячы ў Куртуа сядзеў любімы кот. Раптам ён як скокне, дзве колбы і зваліліся. Змесціва змяшалася, сталі падымацца клубы фіялетавай пары, я вельмі спалохалася. А праз пару хвілін, калі ўсе асела, мы ўбачылі крышталі з металічным бляскам. Не разумею – што гэта было?
4.Вывучэнне новага матэрыялу.
ВОРАН: Добры дзень, паважаныя вучні. Колькі разоў я казаў табе, Сава, што неабходна выконваць правілы бяспечных паводзін. Каб ты мяне уважліва слухала, гэтага не здарылася бы. А вы, дзеці, умееце праводзіць хімічныя доследы? Давайце праверым. У вас на сталах ляжаць інструкцыі аб тым, што неабходна зрабіць, памятайце пра правілы бяспечных паводзін. Пасля выканання доследу неабходна будзе растлумачыць што вы назіралі і якая гэта была з’ява.
(Вучні выконваюць доследы прапанаваныя ў інструкцыў №1 і даюць тлумачэнні).
ВОРАН: Да якіх вынікаў мы прыйшлі: з’явы бываюць фізічныя і хімічныя. Пры фізічных з’явах адбываецца змяненне формы, агрэгатнага стану, але не ўтвараюцца новыя рэчывы. Пры хімічных з’явах адбываецца ператварэнне адных рэчываў у другія.
ВОРАН: А цяпер звернемся да камп’ютэра. Адкрыйце тэму №1, урок 1, старонка 14 праграмы Кірыла і Міфодыя. Праглядзіце відэафрагменты і адкажыце на пытанні старонак 15-21. Не забывайце, што азначэнні трэба запісаць у сшыткі.
ВОРАН: Мудрасць Усходу гаворыць: “Веды без прымянення – бы хмары без дажджу”. Сябры, вам неабходна выканаць лабараторны дослед №3 і запоўніць пункты 1,2,3 у сшытках для лабараторных доследаў. Памятайце пра правілы бяспечных паводзін.
Зрабілі? Малайцы! А цяпер выканайце вопыты прапанаваныя ў інструкцыі №2. Растлумачце вашы назіранні. Па якіх прыкметах можна меркаваць, што адбылася хімічная рэакцыя? Запоўніце пункт 4 лабараторнага доследу. (Вучні выконваюць заданні і даюць тлумачэнні).
САВА: І я ўжо ведаю прыкметы хімічных рэакцый. Гэта: вылучэнне газу, выпадзенне або растварэнне асадку, змяненне колеру, з’яўленне паху, вылучэнне святла і цеплыні. Але сябры магчыма стаміліся і неабходна зрабіць фізкультхвілінку.
ВОРАН: А цяпер зноў звернемся да камп’ютэра. Адкрыйце старонку 22. Паўтарыце прыкметы хімічных рэакцый, праглядзіце відэафрагмент з часткі “галоўнае на уроку” і выканайце заданні на старонках 23 і 24.
САВА: Пачакайце, колбы доўгі час разам стаялі на стале і нічога не адбывалася, мне хто – небудзь растлумачыць, што ж усё ж такі здарылася ў лабараторыі?
ВОРАН: Сябры, для таго, каб дапамагчы Саве ўсе зразумець, неабходна дадаткова звярнуцца да старонкі № 67 падручніка. Прачытайце ўважліва пункт “Умовы праходжання хімічных рэакцый”, а ў сшыткі выпішыце або складзіце схему гэтых умоў.
Давайце праверым, што у вас атрымалася. А цяпер растлумачце Саве яе здарэнне.
(калі колбы зваліліся – рэчывы судакрануліся і пачалася рэакцыя аб чым сведчыць утварэнне новага рэчыва, спачатку ў выглядзе пары фіялетавага колеру, а потым асеўшых крышталяў з металічным бляскам).
САВА: Вялікі дзякуй! Я ўсё зразумела. Палячу, раскажу Бернарду Куртуа. Да пабачэння, сябры!
5.Выніковы кантроль.
ВОРАН: Спадзяюся, што Сава нічога не наблытае. А вы таксама ўсё зразумелі і запомнілі? Давайце праверым. Закрыйце праграму і выканайце тэст. Жадаю поспехаў.
Малайцы. Цяпер і мне пара ўжо ляцець, справы чакаюць. Да пабачэння, сябры!
- Рэзюме. Рэфлексія.
Сёння мы з вамі вывучылі фізічныя і хімічныя з’явы, прыкметы хімічных рэакцый. Вы ўжо ўмееце тлумачыць залежнасць праходжання хімічных рэакцый ад знешніх умоў і рабіць вывады з праведзеных назіранняў. Добра працавалі на ўроку ……… . Адзнакі будуць на наступным уроку, з улікам выканання тэсту. Мне хацелася б, каб вы падзяліліся сваімі ўражаннямі аб уроку. Давайце прадставім вашу работу ў выглядзе прыкмет хімічнай рэакцыі. Калі вам было цікава, вы зразумелі матэрыял, то прымацуйце свае зорачкі ўнізе нашай прабіркі. Будзем лічыць, што вашы веды, як крышталічны асадак, моцныя і трывалыя. Калі на ўроку вы адчувалі складанасці пры рабоце з матэрыялам, з праграмай, ваш настрой быў сапсаваны, замацуйце зорачкі ў сярэдняй частцы прабіркі. Будзем спадзявацца, што вадкасць ператварыцца ў цвёрдае рэчыва і вашы веды стануць трывалымі. Калі вы стаміліся на ўроку, у вас засталося шмат пытанняў па новай тэме, або вы не жадалі працаваць, замацуйце зорачкі ў верхняй частцы прабіркі. Вялікі дзякуй!
- Дамашняе заданне: § 14, пытанні 1-7, дадаткова дамашні эксперымент.
Інструкцыя 1.
- Нагрэйце ў лыжачцы для спальвання рэчываў невялікі кавалак парафіну. Затушыце спіртоўку. Якія змяненні адбываюцца з парафінам у лыжачцы.
- Унясіце ў полымя спіртоўкі медный дрот. Пачакайце хвілінку, пакуль ён ахалодзіцца і паспрабуйце падрапаць нажом. Адзначце прыметы, якія адбываюцца. Аб чым яны сведчаць?
- У прабірку з блакітным растворам медзь(II)-сульфату (CuSO4) прыліце крыху празрыстага раствору натрый-гідраксіду(NaOH). Адзначце змяненні.
- У ступцы знаходзіцца невялікая колькасць кухоннай солі. Разатрыце яе песцікам. Якая з’ява пры гэтым назіраецца.
Вынікі назіранняў запішыце ў табліцу:
Назва доследу | Прыкметы з’явы | З’ява |
Награванне парафіну
|
||
Награванне меднага дроту
|
||
Узаемадзеянне медзь(II)-сульфату (CuSO4) з натрый-гідраксідам(NaOH) | ||
Здрабненне солі
|
Інструкцыя 2.
- У прабірку з празрыстым растворам барый(II)-хларыду (BaCl2) асцярожна прыліце крыху разбаўленай сернай кіслаты (H2SO4). Адзначце змяненні.
- У прабірку з блакітным асадкам медзь(II)-гідраксіду(Cu(OH)2) асцярожна прыліце крыху раствору сернай кіслаты (H2SO4). Што пры гэтым назіраеце?
- 3. Запаліце спіртоўку. Асцярожна паднясіце бліжэй руку. Што вы адчуваеце? Якія прыкметы сведчаць аб тым, што ідзе хімічная рэакцыя?
- У ступцы змяшайце крыху кальцый-гідраксіду(Ca(OH)2) і амоній-хларыду(NH4Cl). Асцярожна разатрыце змесціва і панюхайце. Вынікі назіранняў запішыце ў табліцу.
Назва доследу | Прыкметы, якія адбываюцца |
Узаемадзеянне барый(II)-хларыду (BaCl2) з сернай кіслатой (H2SO4) | |
Узаемадзеянне медзь(II)-гідраксіду(Cu(OH)2) з сернай кіслатой (H2SO4) | |
Гарэнне спіртоўкі
|
|
Узаемадзеянне кальцый-гідраксіду(Ca(OH)2) і амоній-нітрату(NH4Cl). |
Тэма: З’явы фізічныя і хімічныя. Прыкметы хімічных рэакцый.
Узровень 1.
- Плаўленне металаў можна аднесці да хімічнай рэакцыі:
а)так;
б)не.
- Вылучэнне газу сведчыць аб тым, што адбылася:
а) фізічная з’ява;
б) хімічная з’ява.
Узровень 2.
- З’явы, пры якіх адбываецца змяненне формы, агрэгатнага стану, але не ўтвараюцца новыя рэчывы:
а) хімічныя з’явы;
б) фізічныя з’явы.
- Да ўмовы праходжання хімічнай рэакцыі можна аднесці:
а) судакрананне рэчываў;
б) здрабненне рэчыва.
Узровень 3.
- З наступнага пераліку адзначце толькі фізічныя з’явы:
а) утварэнне інею;
б) гарэнне бенгальскіх агнёў;
в) раскладанне цукру;
г) свячэнне месяца;
д) выпарванне солі на саляным возеры.
- З наступнага пераліку адзначце толькі хімічныя з’явы:
а) дзеянне воцатнай кіслаты на мармур;
б) іржавенне цвіка;
в) у шклянку з вадой апусцілі некалькі крышталяў марганцоўкі, вада стала цёмна-фіялетавага колеру;
г)выбух навагодняй хлапушкі;
д) гарэнне электрычнай лямпачкі.
Узровень 4.
- Якія ўмовы неабходна стварыць, каб пачарненне меднай манеты адбывалася хутчэй:
а) апусціць яе ў ваду;
б) нагрэць у герметычна закрытай пасудзіне;
в) награваць над адкрытым полымем.
- Выберыце правільныя сцвярджэнні:
а) вылучэнне пузыркоў газу пры кіпячэнні вады з’яўляецца прыкметай хімічнай рэакцыі;
б) пры ўключэнні электранагравальніка спіраль нагрэлася і стала чырвонай – гэта сведчыць аб праходжанні хімічнай рэакцыі;
в) да фізічных з’яў можна аднесці зацвярдзенне шкляных вырабаў пры іх вытворчасці.
Узровень 5.
- Пры рабоце рухавіка ўнутранага згарання адбываецца згаранне бензіну. Газ, які ўтвараецца, вядзе да руху поршняў у цыліндрах. Якія з’явы адбываюцца ў час работы рухавіка? Растлумачце свой адказ.