Задачы:
Адукацыйныя:
- працягваць вучыць ўзгадненні колькасных лічэбнікаў з прыметнікамі і назоўнікамі; ўзгадненні прыметнікаў і назоўнікаў у родзе, ліку, склоне; падборы да дзеяслова назоўнікаў і дзеясловаў да назоўніка;
- замацоўваць фарміраванне абагульняючых паняццяў «пасажырскі транспарт», «грузавы транспарт», «спецыяльны транспарт»; дыферэнцаваць грузавы і пасажырскі транспарт;
- практыкаваць дзяцей у практычным ужыванні назоўнікаў у родным склоне; ва ўжыванні множнага лікуназоўнікаў;
- удакладніць разуменне і практычнае ўжыванне приставочных дзеясловаў і прыназоўнікаў у гаворкі.
Карэкцыйна — развіваючыя:
- Развіваць уменне разумець звернутую гаворка; слыхавое увагу;
- развіваць псіхічныя працэсы: увага, памяць, мысленне;
- развіваць уменне арыентавацца ў прасторы;
- развіваць агульную і дробную маторыку.
Выхаваўчыя:
- Павышаць самаацэнку дзяцей, спрыяць паляпшэнню іх эмацыйнага дабрабыту;
- развіваць пачуццё суперажывання; зняць цягліцавыя і эмацыйныя заціскі.
Абсталяванне: домік; кубікі; каменьчыкі (рака, стол з пяском, машынкі (якія змогуць заехаць на мост, прадметныя малюнкі пасажырскага транспарту (аўтобус — аўтобус, тралейбус — тралейбусы, трамвай — трамваі, аўтамабіль — аўтамабілі, матацыкл — матацыклы, цягнік, самалёт — самалёты, цеплаход — цеплаходы, прадметныя малюнкі грузавога транспарту (грузавікі, прадметныя малюнкі спецыяльнага транспарту (хуткая дапамога, пажарная машына, карткі для развіцця графамоторных навыкаў, аўдыё суправаджэнне, ПК, люстэркі.
Ход заняткі:
- Арганізацыйны момант.
Карагод «Ну – ка ўсе ўсталі ў круг…»
Развіццё артыкуляцыйнай маторыкі і маўленчага дыхання.
- Увод у тэму.
1) — Я зараз назаву некалькі слоў, а вы здагадайцеся, аб чым мы будзем гаварыць на занятку: трамвай, аўтобус, самалёт, матацыкл. карабель, аўтамабіль, цягнік. Здагадаліся?
(1 слайд)
— Мы будзем гаварыць аб транспарце.
- Асноўная частка.
(2 слайд – 9 слайд)
- 3агадки.
— А вы любіце загадкі?
— Тады я буду вам загадваць загадкі пра транспарт.
* Што за цуд – доўгі дом,
Пасажыраў шмат у ім,
Носіць абутак з гумы,
А сілкуецца бензінам (аўтобус).
— А хто кіруе аўтобусам? – Аўтобусам кіруе кіроўца.
* Па асфальце едзе дом,
Дзетак шмат у ім.
А над дахам лейцы, ён хадзіць
Без іх не можа (тралейбус).
— А хто кіруе тралейбусам? – Тралейбусам кіруе кіроўца.
* Вельмі рана за акенцам – стук, і звон, і завіруха.
Па прамым сталёвым дарожках ходзяць чырвоныя дома (трамвай).
— А хто кіруе трамваем? — Трамваем кіруе кіроўца.
* Каб цябе я павёз, мне не патрэбны авёс,
Накармі мяне бензінам, на капыткі дай гумы,
І тады, падняць, пабяжыць … (аўтамабіль).
— А хто кіруе аўтамабілем? – Аўтамабілем кіруе кіроўца.
* Нясецца і страляе, бурчыць скорагаворкай
Трамваю не угнацца за гэтай тараторкой (матацыкл).
— А хто кіруе матацыклам? – Кіруе матацыклам матацыкліст.
* Смела ў небе праплывае,
Абганяючы птушак палёт,
Чалавек ім кіруе.
Што такое.? (Самалёт).
— А хто кіруе самалётам? – Самалётам кіруе пілот.
* Палатно, а не дарожка,
Конь, не конь – сараконожка,
Па дарожцы той паўзе
Увесь абоз адзін вязе (цягнік).
— А хто вядзе цягнік? – Цягніком кіруе машыніст.
* Па хвалях палац плыве,
На сабе людзей вязе (карабель).
— А хто кіруе караблём? – Караблём кіруе капітан.
(10 слайд)
— Разгледзьце малюнкі. Скажыце, гэты транспарт перавозіць людзей ці грузы? – Гэты транспорт перавозіць людзей.
— Як называюць людзей, якія едуць у транспарце? – У транспарце едуць пасажыры.
— Як называецца транспарт, які перавозіць пасажыраў? – Пасажырскі транспарт.
- Гульня «Чаго не стала?»
(11 слайд)
— Давайце пагуляем з гэтымі малюнкамі.
(12 – 13 слайды)
— Чаго не стала? – Не стала цягніка.
— Чаго не стала? – Не стала самалёта.
- Гульня «Адгадай па дзеянню».
(14 слайд)
— Здагадайцеся, пра які транспарт я скажу:
— Якая машина дапамагае лекарам аказваць дапамогу хворым? – Гэта хуткая дапамога.
— Якая машина дапамагае паліваць вуліцы? – Гэта палівальная машына.
— Якая машина дапамагае міліцыянерам? – Гэта міліцэйская машына.
— Якая машына дапамагае людзям тушыць пажары. – Гэта пажарная машына.
— Гэта таксама транспарт, спецыяльны.
— Усе астатнія машыны возяць грузы.
— Як называецца транспарт, які возіць грузы? – Гэта грузавы транспарт.
(Лагапед паказвае 15 слайд)
- Гульня «Што лішняе. Чаму?»
(16 – 17 слайды)
На дошцы дзецям прапануюцца дэманстрацыйныя карткі для дыферэнцыяцыі пасажырскага і грузавога транспарту, дзеці называюць «лішні» транспарт і тлумачаць,чаму: «Лішні аўтобус, таму што ён – пасажырскі транспарт, а астатнія аўтамабілі – грузавы».
(18 слайд)
— Малайцы!
- Рухомая гульня «Падбяры дзеянне да прадмета».
— Хлопцы, цяпер на хвілінку вы ператворыцеся ў самалёты. Я называю дзеянне. Калі я правільна называю дзеянне, вы выцягніце рукі ў бакі – гэта будуць крылы самалётаў. Калі не правільна, вы апусціце рукі.
Далей дзеці «садзяцца» ў аўтамабілі.
Самалёт – ляціць, плыве, гудзе, варта, узлятае, скача, адплывае, прызямляецца.
Аўтамабіль – едзе, гудзе, ляціць, варта, заязджае, плыве, скача, праязджае.
- Гульня «Адзін – шмат», «Многа – адзін».
Лагапед змешвае прадметныя малюнкі з пасажырскім і грузавым транспартам у адзіночным і ў множным ліку. Бярэ сам малюнкі і раздае дзецям. Далей гульня праводзіцца ў форме дыялогу.
— У мяне ёсць аўтобусы. – А ў мяне ёсць аўтобус.
— У мяне ёсць трамвай. – Ау мяне ёсць трамваі.
— У мяне ёсць самалёты. – А ў мяне ёсць самалёт.
— У мяне ёсць тралейбус. – А ў мяне ёсць тралейбусы.
— У мяне ёсць матацыклы. – А ў мяне ёсць матацыкл.
— У мяне ёсць аўтамабіль. – А ў мяне ёсць аўтамабілі.
— Малайцы!
— Для наступнага заданні нам трэба падрыхтаваць нашыпальчыкі.
Развіццё дробнай маторыкі.
- Развіццё графомоторных навыкаў.
(Абвесці па контуры караблік і пусціць яго па рацэ).
- Гімнастыка для вачэй.
Аўтобус
Мы ў аўтобусе сядзім, Глядзяць.
Ва ўсе бакі глядзім.
Глядзім назад, глядзім наперад, Паварот галавы направа – налева.
А аўтобус не шанцуе. Глядзяць.
У нізе рэчка – глыбока, Апусціць вочы ўніз.
Уверсе птушачкі – высока. Падняць вочы ўверх.
Шчоткі па шкле шастаюць, Рух вачыма направа – налева.
Усе кропелькі зрушхочуць.
Колы закруціліся, Кругавыя кручэння вачыма.
Наперад мы пакаціліся.
Фізхвілінка«Аўтамабілі» (развіццё фанематычнага ўспрымання).
- Гульня «Пясочная краіна».
— А зараз мы адправімся ў Пясочнуюкраіну. (Дзеці падыходзяць да стала з пяском).
— Што знаходзіцца на палянцы? Гэта гараж. Гэта дом. Гэта мост. Гэта рака.
— Як вы думаеце, дзе могуць стаяць машыны? – Машыны стаяць у гаражы.
— Давайце паглядзім.
— А цяпер я буду паказваць дзеянне, якое буду называць.
— Мая машына выязджае з гаража.
Далей лагапед просіць аднаго з дзяцей паўтарыць дзеянне і назваць яго. І так кожнае дзіця.
— Мая машына едзе па дарозе. – Мой аўтобус едзе па дарозе.
— Мая машына аб’ехала вакол дома. – Мой аўтобус аб’ехаў вакол дома.
— Мая машына пад’ехала да моста. – Мой аўтобус пад’ехаў да моста.
— Мая машына заехала на мост. – Мой аўтобус заехаў на мост.
— Мая машына едзе па мосце. – Мой аўтобус едзе па мосце.
— Мая машына з’ехала з моста. – Мой аўтобус з’ехаў з моста.
— Мая машына ад’ехала ад моста. – Мой аўтобус ад’ехаў ад моста.
— Мая машына пад’ехала да гаража. – Мой аўтобус пад’ехаў да гаража.
— Мая машына заехала ў гараж. – Мой аўтобус заехаў у гараж.
— Малайцы, добра гулялі!
- Вынік занятка.
— Дзеці, вы запомнілі, як адным словам назваць самалёт, карабель, аўтамабіль? А як называецца транспарт, які перавозіць пасажыраў? А як называецца транспарт, які перавозіць грузы?
- Рэлакс, колератэрапіі.
- Дзеці атрымліваюць у падарунак машынкі.